Szegedi Domonkos elemzése
Azt hiszem, a Szindbád után éreztem magamhoz legközelebb a médiaórákon sokat emlegetett „filmművészet” szót. Festői képek, zenei hangok, impressziók, gondolatindító, filozófiai kérdéseket feszegető igék olyan kompozíciója a mű, melyre tényleg csak a film képes. Ezért döntöttem úgy, hogy erről a művészi alkotásról írok pár sort.
A Szindbád 1971-ben bemutatott
színes, magyar filmdráma. Huszárik Zoltán első nagyobb játékfilmje Krúdy Gyula
Szindbád-történeteinek felhasználásával készült. A rendezőnek korábban csak
rövidfilmjei voltak, s összesen csak két nagyfilmet alkotott, mert fiatalon,
tragikus hirtelenséggel halt meg. A film főszerepére eredetileg a híres olasz
Vittorio De Sicat kérték fel, azonban anyagi okok miatt nem valósult meg a
művész szerződtetése, így végül Latinovits Zoltán játszotta Szindbádot.
A 70-es évek magyar
filmművészetére jellemző volt a stilizáció, ennek egyik eszköze az asszociatív
montázsok használata, mely révén a képsorok egymáshoz képesti viszonya jelentéstöbbletet
ad a látottaknak, sokszor impressziók (benyomás) által egyfajta hangulatteremtő
szerepük van. Ez látható Makk Károly 70-es évek első felében rendezett
filmjeiben, mint például a Szerelemben, vagy a Macskajátékban, de ilyen az 71
koratelén bemutatott és közönségsikert arató Szindbád is.
Érdekes a film szerkezete. Az
elején rögtön a halott Szindbádot látjuk, s a végén van az a jelenet, amikor
szívrohamban meghal. Ez egyfajta keretet ad a filmnek. Emellett végig érezzük a
főhős létének állapotszerűségét. Mégis, ahogy később látni fogjuk, a filmnek
van egy íve, iránya. Rögtön felmerülhet a kérdés: de ez hogy lehetséges? Hogy
fér össze az állapotszerűség a változással?
Szindbád hasonlít egy
neoplatonista életfilozófushoz. Egész életében és annak minden területén a
szépet, az ideát keresi, legyen szó kulináris, zenei vagy egyéb élvezetről.
Mégis keresésének középpontjában a nő ideája áll. Ahogy Platóntól olvashatjuk,
szerinte az e világi dolgok, akármennyire is szépek, tökéletesek, csupán
árnyképei, levetülései az ideák világának. Ezt Szindbád is érzi, és
tapasztalja, hogy bár keresi, de egyik szeretőjében sem találja meg a „nőt”, ez
újabb és újabb kapcsolatokba tereli őt mindhiába. Életének ez a folytonosan
kereső aspektusa adja az állapotszerűség érzését.
A megélt, és sokszor tragikusan
végződő kapcsolatok rányomják bélyegüket Szindbád életére, akit folyton
kísértenek emlékei. Emiatt lelke nem tud megnyugodni. Ilyen állapotban látjuk a
film „valós idejében” is, amikor anyjává lényegülő hajdani szeretőjével,
Majmunkával van együtt, és a köztük lévő párbeszéd kapcsán Szindbádban
felidéződnek korábbi szeretői. A gondolatai csapongnak, s ez jelenik meg a néző
szemei előtt. Az egyes jelenetek között nemcsak, hogy időbeli megkülönböztetést
nem tudunk tenni, azaz nem tudjuk pontosan, melyik nőnek mikor és melyik másik
nő után volt szeretője, hanem maguk a jelenetek, mint a főhős gondolatai is
egymásba fonódnak, nem különülnek el. Van, hogy még egy előző szereplő beszél,
de már a következő jelenet helyszínét látjuk (vagy talán mégse, mindegy (?!)…).
Emellett gyakran látunk gyors vágásokat, melyek szintén Szindbád emlékei, egy
kép, egy táj, egy illat, vagy ezek keveredése, amely révén sokszor furcsa képek
tárulnak szemünk elé, mint például a hóban guruló meztelen nő alakja. Ezek a
gyors, és esteként értelmezhetetlen képek is a főhős lelkének zaklatottságát
fejezik ki.
A feloldás, ebből az állapottá merevülő
keresésből a halál, mely hirtelen következik be a főhős életében, de nem
annyira a figyelmes néző számára. És talán itt kapcsolható össze mű kétféle
szerkezete. A filmnek ugyanis van egy íve. És ez az ív azt van hivatva
szemléltetni, hogy noha a főhős élete folytonos keresésé merevedik, az idő
múlik, és eléri őt a halál. Ennek megérzésében nagy szerepe van az évszakoknak.
A kezdő jelenet után egy idilli, tavaszi képet látunk, s ahogy egymásba
fűződnek az egyes történetek, fokozatosan eljutunk a télbe. Ezalatt azt értem,
hogy egyre több őszi, aztán téli jelenetet láthatunk. Ez, a tavaszból a télbe
való változás klasszikusan az emberi élet archetípusa. Ami érdekes, hogy a mű
közben is vannak téli jelenetek, nem csak a végén. Ugyanakkor megfigyelhető,
hogy a téli jelenetek mindig tragikus vagy melankolikus hangulatúak, és
legtöbbször láthatunk egy halálesetet is.
Szindbád halálát más is előre
jelzi a néző számára. Gondolok itt a film elején idilli környezetben szereplő
Setétke nevére, akit a sötétben lehet megtalálni, vagy amikor a főhős megkéri
barátját, hogy gyónja meg helyette minden bűnét. De Szindbád halálát
predestinálja a zarándokhelyen játszódó jelenet is, és persze triviális módon a
nyitójelenet, mint a keret része.
A főhős halála katartikus. Habár
végzetesen is, de kimozdítja Szindbádot a lét határán való bolyongásából,
ráadásul olyankor, amikor talán azt érezheti, hogy hacsak egy pillanatra is, de
az orgonáló nőben megtalálta, amit keresett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése