Takács Bálint elemzése
A Szindbád Huszárik Zoltán első nagyjátékfilmje, amelyet 1971-ben mutattak be. A munkálatokat hosszas előkészítés előzte meg, a forgatókönyvet többször át kellett írni, valamint Sára Sándor se akarta eredetileg elvállalni az operatőr szerepét – ezeknek oka talán a rendező témaválasztásában keresendő.
Nagy
fába vágta a fejszéjét a rendező, amikor Krúdy Gyula Szindbád-történeteiből készült
filmet készíteni. Az inkább lírai hangvételű, a visszaemlékezésekkel teli és a
szubjektív idő eszközét előszeretettel alkalmazó műveket meglehetősen nehéz
feladat filmre vinni – egyszerre kell visszaadnia a rendezőnek az eredeti
történetek hangulatát, ugyanakkor arra is ügyelnie kell, hogy a sok, egymástól térben
és időben gyakran távol játszódó jelenet egy egységet alkosson. Úgy gondolom,
ez Huszáriknak sikerült.
A
film szerkezete (a novellákból is adódóan) nem lineáris, hanem a szubjektív
időkezelés jellemző rá: Szindbádot életének különböző mozzanatain keresztül
mutatja be (erre jó példa, hogy az első képsorokon a halott főhőst látjuk).
Ugyanakkor ezen „töredezettség” ellenére is felfedezhető egy ív a filmben. A
főcím utáni jelenet a tisztaságot, az idillt sugározzák: két fiatal lány táncol
a zöld természetben, majd Szindbád is csatlakozik hozzájuk. Ezek után különböző
kalandjait ismerhetjük meg, majd a film második felében egyfajta váltás
kezdődik: egy kerti jelenet után Szindbád szembesül a halál közeledtével –
ekkor más őszes halántékkal látjuk viszont. Az utolsó előtti, egyik leghosszabb
jelenet a falusi búcsúban való részvétel: a főhős a lelki megtisztulást keresi:
ez a motívum egyébként korábban is megjelenik a filmben – barátját, Valentint
kéri meg: vállalja át bűneit. A film zárása, a Tél Tündérével való tánc egyfajta
keretbe foglalja a filmet, hiszen a bevezető képsorokon éppen Szindbád téli halálát
láttuk (s így még hatásosabb a főcím utáni tavaszi jelenet, ezzel érzékeltetve
a halál és az élet örök ellentétét).
A
kamerakezelés is kiemelkedő, nem csoda, hiszen Sára Sándor az operatőr. Az ő
totáljaival a filmben is gyakran találkozhatunk – ugyanakkor a vissza-visszatérő
közeli képek, szuperplánok is kiemelkedő jelentőséggel bírnak, hiszen újbóli és
újbóli használatuk által többjelentésű, már-már megfejthetetlen szimbólumokká
válnak.
Habár
a filmet sokan az ún. „ebéd-jelenete” miatt ismerik (amely egyébként valóban
gyönyörűen megkomponált), nekem különösen tetszettek a gyakori elmélkedések; s bár
ezeknek helyszíne hol a borbély, esetleg egy vissza-visszatérő szerető,
Majmunka lakása vagy éppen egy nyilvánosház, mindig az emberi élet alapkérdéseit
fogalmazza meg a főhős, általában csak magának. A film egy másik érdekessége pont
ez: hiába vannak többet egyszerre a helységben, gyakran elbeszélnek egymás mellett,
s Szindbád is inkább monologikus alkat.
Huszárik
méltán híres műve a Szindbád, hiszen Latinovits kiemelkedő alakításával olyan
alapművét tudta létrehozni a magyar filmtörténetnek, amelyet sok mai rendező is
példának tekint: nem csoda, hogy olyan külföldi fesztiválokon is díjat nyert,
mint amilyen a Mannheimi, az Atlantai vagy a Milánói Filmfesztivál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése