Ürmös Dániel elemzése
A rendező a magyar ’új hullám’ képviselője. Egyrészt
megjelenik a filmben a személyes hangvétel, hiszen a történet Gaál ifjúkorának
színhelyén, egy Tisza-parti kisvárosban játszódik. Másrészt – és ez talán még
fontosabb – a film leginkább képeken
keresztül gyakorol hatást a nézőre. Az átgondolt koncepció lényege, hogy a
rendező a képi megjelenítés eszközeit használja érzések, gondolatok
kifejezésére, a cselekmény és dialógus szerepe másodlagos. Ez akkoriban jelentős
újításnak számított, ám később már a magyar filmrendezők bevett eszközévé vált
(gondoljunk csak a Makk Károly-féle Szerelemre vagy Huszárik Zoltán Szindbádjára,
melyek szintén ezt a vonalat viszik tovább).
A történet egy fiatal baráti társaságról szól, akik
érettségi után, egyetem előtt egy Tisza-parti városkában töltik önfeledten a
nyár utolsó napjait. A társaság tagjai gyakran járnak fürdeni és lazítani a
közeli folyóhoz, ám ezúttal a játéknak indult virtuskodás, hogy ki tud több
iszapot felhozni a folyómederből, tragédiába torkollik. Egyikük, Gabi (akit
visszahúzódó, érzékeny fiúnak ismerünk meg) nem tér vissza a víz felszínére és
mire a többiek észbe kapnak, már késő. Talán életükben először történik velük igazi
tragédia, melynek hatására sok minden átértékelődik bennük. Átgondolják
egymással, illetve az elhunyt barátjukkal való felszínes kapcsolatukat, illetve
próbálnak valami választ adni a felelősség kérdésére is. Mindnyájukat mélyen
érinti az eset, de mindnyájan másként dolgozzák azt fel: van, aki saját
kapcsolatát vizsgálja felül (Böbe, aki szakít Karesszal és elutazik), más megpróbálja hazugságokkal, csúsztatásokkal
megszépíteni a múltat, megint más pedig attól fél, hogy örökre elfelejti egykori
barátját (Luja). A film végére egyértelmű, hogy az élet Gabi nélkül is megy
tovább, de már nem ugyanabban a mederben, mint a film elején. A történtek
fényében elmondható, hogy ki-ki a maga módján elindult a felnőtté válás útján.
A film szerves részét képezi a tájábrázolás: gyakran látunk
nagytotált a Tisza-partról. Különösen emlékezetes, amikor madártávlatból
láthatjuk, ahogy a barátok keresni kezdik az eltűnt Gabit, fel alá futva a
végtelen folyó mentén: a táj, a természet az emberek fölé tornyosul, jelezve kiszolgáltatottságukat
és kétségbeesettségüket, félelmet és tiszteletet parancsoló erőként jelenik meg.
Ezt az érzetet erősítik a magas partfalak is, valamint a különleges hangulatú
ártéri erdő fái. Igen emlékezetes jelenetek még a Laci szobájában felvett
képsorok és Gabi nagymamájának gyászéneke, melyeknél szintén a szereplők
belsejében lejátszódó rezdüléseket jeleníti meg az operatőr (Sára Sándor) jó
érzékkel. Ezekből is látszik, hogy egy
végletekig precíz és átgondolt megjelenítéssel van dolgunk. Semmi sem
véletlenszerű, minden apróságnak megvan az oka és helye a filmben. Többek
között emiatt lesz könnyen átélhető, magával ragadó (sodró?) ez a különös,
feszült hangulatú film.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése