Csonka Bálint elemzése
Egyik kedves kurzustársam definíciója szerint a művészfilm olyan alkotás, mely nehezen emészthető, a vele való első találkozás során talán nem is értjük, gondolkodni, elmélkedni kell a látottakon. Azt hiszem, kijelenthetem, hogy a foglalkozásokra készülve leginkább ilyen filmeket néztünk. Kivéve a Körhintát...
Fábri Zoltán munkájának
nagyszerűsége véleményem szerint abban rejlik, hogy minden néző örömet találhat
a filmben, hiszen a hajdúsági földművesek a debreceni moziban viszontláthatják
életük momentumait, a budapesti kritikus pedig álmélkodhat a Puskinban vagy az Urániában,
mert a képi megoldások, a színészi játék nagyon magas fokú.
A viszonylag egyszerű
szálra felfűzött, hétköznapinak mondható történet súlyos kérdéseket feszeget. "A
föld a földhöz házasodik."- szól az évszázados tétel, ami körül a film "forog".
Értelem és érzelem témája legújabb korunkig minden generáció számára nagy dilemma volt. A különböző társadalmi csoportok más és más módon élték meg ezt a feloldhatatlannak tűnő problémát.
Értelem és érzelem témája legújabb korunkig minden generáció számára nagy dilemma volt. A különböző társadalmi csoportok más és más módon élték meg ezt a feloldhatatlannak tűnő problémát.
Az élet vagy a
megélhetés. A monoton óra kattogás, vízcsöpögés, vagy a vásár forgataga, a fonó
lágy dallamai. Beletörődjünk-e a múlt rossz szokásjogába vagy szálljunk szembe
szeretett szüleinkkel (akik húsz-huszonöt évvel korábban szintén átélték ezt a
helyzetet).
Rendkívül jól
követhetők az érzelmi változások a számos szuper plánnak köszönhetően (arcok,
Mari keze Máté vállán, kukoricamorzsolás...). Szép képet kapunk a falusi -
tanyasi világról (olajlámpa, cigaretta, búbos kemence), és az emberi
viszonyváltozásokról (kistotálok: záró képek egyike az udvaron, enteriőr a
családdal). Pontos a zene megválasztása is (Tiltják tőlem a rózsámat...).
Semmi váratlan
esemény nem történik, nincs tragédia. Ugyan feltehetjük a kérdést, hogy ki az
igazi áldozat, de igazán senkit sem kell sajnálnunk. A Happy End is megvalósul,
mégsem érezzük úgy, hogy érték nélkül kell távoznunk a vetítővászon elől!
Még azt is elbírja a mű, hogy érezhetően propagálja a kommunizmus egyik nagy "vívmányát" a tszesítést, hiszen Máté, az egyik főhős emellett a rendszer mellett teszi le voksát.
Még azt is elbírja a mű, hogy érezhetően propagálja a kommunizmus egyik nagy "vívmányát" a tszesítést, hiszen Máté, az egyik főhős emellett a rendszer mellett teszi le voksát.
Fábri Zoltán a szokványos dolgok megjelenítését emelte
művészi szintre. És ami nagyszerű, hogy egy fárasztó hét után látunk egy
filmet, ami kikapcsol, szórakoztat, és csak a stáblista leforgása után
döbbenünk rá, hogy kérdéseket fogalmazunk meg, tovább gondoljuk, foglalkozunk
az élménnyel. A fim hatott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése