2012. október 29., hétfő

Makk Károly: Szerelem (1971)


5 megjegyzés:

  1. Nekem Makk Károly kihagyásos technikája nagyon tetszett a film kapcsán: a különböző képek úgy elevenedtek meg, mint a szereplő emlékképei. Így tulajdonképpen „belelátunk” az éppen aktuális szereplő fejébe, látjuk a gondolatait. Ugyanakkor erős a kimondatlanság is, gyakran nem tudjuk meg, mire utal az éppen felsejlő emlékkép, pl. az 5. szobaszám, vagy hogy pontosan mi történt János öccsével, Gyurival.
    A film két novella „összegyúrásából” készült, amit szerintem érezni is lehet, mivel élesen elkülönül az utolsó 20 perc a film többi részétől. Ezen kívül a történetmesélésben is felfedezhető a kihagyás eszköze – két jelenet között van, hogy két hét is eltelik. Ugyanakkor ennek a Mama, Stina betegsége kapcsán ez a beteg ébrenlét és álom közötti állapotát is jelentheti – hiszen ilyenkor összekuszálódnak az ember fejében az események, mivel ritkán és csak rövid ideig van magánál.
    A filmben kitüntetett szerepe van a zenének is: a zenedoboz dallama általában a Mama szobájában csendül föl, és boldog emlékek, a múlt köthető hozzá (század elei lovasok, kastély, bál, stb.) A másik zenei motívum a konkrét zene-szerű, modern zenei bejátszások, amik a jelen komorságához, vagy rossz emlékekhez kötődnek (János elvitele). Ehhez tartozó képsor általában a macskakő, a bokor levelei, utcai repedések, valamint a villamoson való utazás is. Ez egyben talán a Mama által képviselt boldog múlt és a rideg jelen közötti átmenetet is jelentheti. A villamos ugyanakkor a film végén is megjelenik, és itt is talán János számára a szabadulás miatt érzett öröme és az anyja halála felett érzett szomorúsága közötti átmenetet is jelentheti, valamint az eső is talán ennek a szimbóluma: hiába hiszed azt, hogy megmenekültél, mégis ki vagy szolgáltatva az életnek/rendszernek.

    VálaszTörlés
  2. Sajátos világot (mégpedig két világot) mutat be ebben a filmben Makk Károly. Az egyik oldalról megjelenik a régi, századeleji polgári világ a mama visszaemlékezéseiben, a másik oldalról pedig a Lucát körülvevő, már-már élhetetlen ’56 utáni jelen. Ez a kettő éles kontrasztban jelenik meg végig a filmben, az összekötő kapocs a kettő között János. A film légköre sokszor nyomasztó és végig abszurd. Abszurddá a filmet a két nő viszonya teszi, hiszen mindketten kötődnek Jánoshoz. De amíg a mama még egyszer utoljára látni szeretné szeretett fiát halála előtt (ez a vágy élteti), addig Luca haragot, tehetetlenséget is érez János iránt, amellett, hogy hű marad hozzá és a kilátástalansága ellenére megőrzi szerelmüket. A mama szenvedése végül is halálával oldódik fel, míg Luca és János a film végén újrakezdhetik életüket, János szabadulása után (megjelenik a tavasz-motívum is).
    Képileg nekem egy kicsit a Sodrásban c. film jutott eszembe a film nézése közben, hiszen itt is vannak hasonló, visszatérő és sokat kifejező képek. Ezek egyrészt a mama visszaemlékezéseihez köthetőek, illetve ezeken keresztül élhetjük át az idős nő szenvedéseit is, bele tudunk helyezkedni a helyzetébe. Vegyesen jelennek meg a századforduló polgári világának boldog képei, illetve a jelen nyomasztó, statikus képei: félbevágott alma, szemüveg, fél citrom, az öregasszony füle. Ezek ciklikusan ismétlődnek a film során. Feltűnő még a vízzel való játék, mely szintén a reménytelenséget, a tehetetlenséget fejezi ki (tócsába csepegő cseppek, ablakon lefolyó esőcseppek). Ugyanakkor a film vége felé már ezek a képek nem jelennek meg többé (vagy csak utalásszerűen – szemüveg, könyv, melyek a mama halálára utalnak), később inkább a Jánosban lejátszódó folyamatokat érzékelhetjük (fekete autó, két ember kíséri Jánost – ezek a félelemre, a bizonytalanságra, a múltra utalnak). Aztán fokozatosan megnyugszik János és kezdi feldolgozni a történteket. Egyik kedvenc képem volt, amikor az ágyon ülve maga elé mered és egy almát szorongat a kezében. A film első felében kettészelt alma képét ez az új, egy és egész alma váltja fel. Ez pedig lehetőség az újrakezdésre, az új életre János és Luca számára.
    Nekem tetszett a film, különösen az, ahogy a hangulatot, saját világát megteremtette, mind a képi, mind a színészi játékkal.

    VálaszTörlés
  3. Ismertem a címadó alaptörténetet. Visszaemlékezve középiskolás éveim legmeghatározóbb novellaélményére kicsit attól tartottam, hogy valami elsikkadhat, vagy túlzott elemzés áldozata lehet, ha egy másfél órás mozgóképen adaptálják. Eleinte örömmel fogadtam a cselekmény új elemeit, de aggodalmam részben beigazolódott. Az elbűvölő alakítást nyújtó Törőcsik Mari a csúcspontra szinte belefásult a játékba. Az utolsó szavak minta erejüket vesztenék a képzeletemben megjelenő asszony kifejezésmódjához képest.
    Nagyon előnyösnek tartom a gyakori képbevágásokat. Segítik az értést és ezáltal nem tűnik vontatottnak a lassúnak mondható film.
    Összességében sajnálom, hogy a kezdeti, az édesanya ápolását bemutató epizód minőségét számomra nem múlta felül az egész történetet mozgató cselekményszál.

    VálaszTörlés
  4. Egy elég érdekes történetet mutat be a film. Nem mondom, hogy nagyon cselekménydús volt, azonban mégis volt mondanivalója. A visszamerengések egy másik idősíkot jelenítettek meg. A jelen és a múlt váltakozása és egymáshoz való viszonya a filmet végigkísérte. A folyamatos képbevágások, amik nagyrészt ilyen visszaemlékezések voltak igaz, hogy segítettek, hogy a film ne legyen túl vontatott, azonban szerintem sokszor érthetetlenné tették a filmet és néha kifejezetten zavaróak voltak.
    A gondoskodó embert Luca képében jelenítette meg Makk Károly. Én nagyon szeretem, amikor ilyen karakterű emberek jelennek meg egy filmben.
    A férj megjelenítése a filmben egy teljesen váratlan fordulat. Én személy szerint nem hittem volna, hogy meg fog jelenni. A végén azonban minden jóra fordul és egy happy end-el zárul.

    VálaszTörlés
  5. Egyértelműen észrevehető, hogy a film két novellából lett megalkotva, a film vége teljesen elkülönül a többi részétől. A kapcsolat talán annyi, hogy megjelenik az az ember, aki mind Lucához, mind a Mamához kötődik, érdekes, hogy a film végén, amikor megjelenik, olyan, mintha róla szólna a film, s már nem a nőkről.
    A gyakori képbevágások sokszor számomra nem voltak értelmezhetők, ugyanakkor jól kifejezi az egész film gondolatiságát, a csekély cselekménnyel ellentétben fejekben lejátszódó folyamatokat.
    Érdekes volt számomra, hogy az egyes helyszínek mennyire elváltak egymástól. A film alapján nem tudnám becsülni az egyes helyszínek elhelyezkedését, egymástól való távolságukat, a rendező többnyire beltéri közeli képekkel dolgozott.
    A két nő viszonya is érdekes, mintha a Mama lenne gyermek, aki szerelmes a professzorba, elhiszi a fiáról, hogy híres színész, ábrándozik, s a nála fiatalabb lány kell róla gondoskodjon, és a zord szocialista körülmények között egyre ellehetetlenebbülő helyzetben helytállni.

    VálaszTörlés