2012. szeptember 25., kedd

Szőts István: Emberek a havason (1941)

„Összesen heten voltunk. Csupa ismeretlen fiatal kezdő. Naiv hittel, sok idealizmussal, nagyon kevés pénzzel, valami különleges és szép film elkészítésére szövetkeztünk” – írja Életrajzi feljegyzéseiben Szőts István, az Emberek a havason forgatásának első napjaira, a lelkes fiatalokból álló kicsinyke kis stábra emlékezve.


Sikerükben szinte az egész korabeli filmes szakma kételkedett. A 29 éves, elsőfilmes Szőts szembe ment a filmkészítés addig bevett gyakorlatával: élettelen stúdió helyett eredeti helyszínen, a székely havasokban forgatott, a természeti felvételeknél kivárta a megfelelő pillanatokat, sztárszínészek helyett a filmbeli karaktereknek megfelelő, akár helyi amatőr szereplőkkel is dolgozott, (hogy „hiteles emberi arcok szerepeltetésével igazi emberi sorsokat” mtasson meg), befutott alkotók helyett lelkes fiatal tehetségek voltak a társai.

Az eredmény: A film 1942-ben elnyerte a Velencei Filmfesztivál művészeti nagydíját, a nemzetközi kritika egy új stílus elindítójaként ünnepelte. A film minden előzmény nélkül robbant be a magyar filmművészetbe 1941-ben. Ma már „minden idők” legjobb 12  magyar filmje közt tartjuk számon  (az ezredfordulón megszavazott „Új Budapesti tizenkettő” listáján negyedik helyen szerepel).

Dér András és Pintér Judit 1997-ben készítettek egy riportfilmet az akkor már beteg, 85 éves rendezőről Pályatársak Szőts Istvánról címmel. Ezekből a beszélgetésekből idéznék itt most pár részletet: vajon Szőts kortársai, kollégái, tisztelői számára milyen filmélményt jelentett az Emberek a havason?

Gaál István, filmrendező: „Olyan felfedezés volt nekem ez a film, hogy máig érzem a hátborzongató bizsergést, ha arra a jelenetre gondolok, amikor a felhővel teli, csodálatos Hargita-völgyben ez a krisztusi házaspár, Görbe János és Szellay Alice úgy vonul a hegyek élén, mintha földre szálltak volna, és keresnék a helyet, ahol megtelepedhetnek. Nemcsak a falun nevelkedettek érezték azt, hogy ebben a filmben olyan nyelven szólnak, amit az ember a bölcsőjében csiszolókőként kapott az anyanyelv mellé, hanem azok is, akik az aszfalton, városban születtek. (...)1942-ben ez a film a valóságos életnek olyan illatát hozta be a moziba, amilyenre utána is meglehetősen sokáig kellett várni, ahogy arra is, hogy a magyar filmművészetben ez az út egyáltalán követhetővé váljon.”

Bereményi Géza író, filmrendező: "A Hunyadi Mozi három villamosmegállónyiravolt tőlünk az Üllői úton. Második elemista koromban egy vasárnap este elmentünk a szüleimmel, beültünk és megnéztük az Emberek a havasont. Nyolcéves voltam, és nagyon megdöbbentem, mert kiderült, hogy azelőtt én csak sematikus filmeket láttam, akármilyen híresek voltak is. (...) Tulajdonképpen nem tudtam, mi lepett meg, de mélységesen fölkavart a film. Napokig szótlan voltam, kérdezték is a szüleim, mi a bajom. Az történhetett, hogy életemben először láttam remekművet."

Jancsó Miklós filmrendező: "Az Emberek a havasont először a bemutatón láttam. Szőts akkor fiatalember volt. (...) Ha az ember végiggondolja, hogy milyen korban csinálta ezt, a frissessége, az újdonsága szinte példátlan. Mert ma már elérkezett az az idő, hogy a kamera töltőtoll lett, tehát bármikor tudunk vele írni, és bárki írhat vele. Akkoriban nem volt ez ilyen egyszerű. Ő mégis meg tudta csinálni azokat a képeket, mégpedig nehéz körülmények között. Mert háromszáz kilós felvevőgéppel járni erdélyi hegyeket, az azért nem volt csekélység. És hát nem szabad elfelejtenünk, hogy ő az ősünk, lelkileg is, képileg is rengeteget köszönhetünk neki.
Szokás mondani az emberről, hogy a halála órájában még lepereg egy csomó kép az agyában. Biztos lesz egy-két szép snitt, amit őnála láttam. (...) Szőts kezdte használni azokat a képeket, amelyek nem tartoznak szorosan magához a jelenethez. Minden filmjében az volt az érdekes, hogy különös képeket talált. Az Emberek a havason fantasztikus, megdöbbentő szubjektív kamerája a temetés jelenetében, amikor a sírgödörből felnézve látjuk a világot. (...) A képekben elgondolt filmnek Szőts volt az egyik atyja. Mondhatni, ő a magyar Eizenstein."

7 megjegyzés:

  1. Nekem a film egyik legemlékezetesebb jelenete az volt, amikor a főhős (az apa) a vonaton szállította haza a felesége holttestét és belépett a kabinba a kalauz. Már önmagában is kiráz a hideg, amikor végiggondolom, hogy lelkileg és anyagilag is micsoda állapotban lehetett a főhős, hogy nem maradt más választása. Mégis, fantasztikus, feszültséggel teli és számomra megdöbbentő volt az a pár pillanat, amikor a kamera a kalauz arcát, majd a kabin utasait pásztázta. Az utasokat, akik néma csökönyösségükkel fejezték ki empátiájukat és kiállásukat Gergő mellett (és ami végül meghátrálásra késztette a kalauzt). Ezt a hatást szerintem a jól végiggondolt kameramozgás és a kalauz és az utasok jól előadott reakciója (nem-reakciója) tette teljessé.
    A másik emlékezetes rész nekem Gergő halála volt. Ez számomra már-már groteszk módon zajlott, elsősorban a sebesült Gergőt befogadó és elrejtő erdei ember reakciója miatt. Letisztult, végtelenül higgadt, már-már beletörődő, igaz reakciónak tűnt. Ebben az esetben nálam abszolút az emberi tényező, a tartalom érte el a hatást.

    VálaszTörlés
  2. Válaszok
    1. (Az imént sikerült kitörölnie az oldalnak az egész kommentemet, na újra:)
      A filmben több észrevételem is volt. Egyrészt a zene (amit biztos nem jelölnének Oscarra), érdekes volt, hogy mennyire csak hangulatfestő funkciója volt. A másik az volt, hogy a film közben néha olyan érzésem volt, mintha átmenne a film természetfilmbe, például, mikor Gergő megmutatja fiának a havasokat. Kicsit olyan volt, mint a tüskevár egyes részei, ami azonban a fenti idézetek alapján érthető, mert eddig ilyen filmet senki nem csinált. Jó volt szerintem, hogy nem volt túl sok impulzus egyszerre. A történet lassan bontakozott ki, nem volt minden jelenetben akció, zene, látványelemek, stb. , nem volt túlzsúfolt a film, a maiak egy részével ellentétben, ahol a mondanivaló, ha van, akkor nem jön át emiatt. (A kalauzos jelenet nelkem is tetszett, de arról Ürmi írt már.) A film egészen közel tudta hozni hozzám a havasi embereket, Gergő például, ha tragikus hős és bűnös is volt, mégis végig pozitív szerplő volt számomra, pedig lehet, hogy 21. századi keresztény szemmel teljesen elítélhető lenne a tette, és Móricz is csak annyit mondana rá: "Barbárok".

      Törlés
  3. Nekem a legjobban megragadott jelenet az volt, amikor a bíróságra mennek a havason élő emberek, de elszámolták a napokat és egy napot késtek. Nagyon szép gesztus volt tőlük, hogy így kiálltak az egyik bajtársukért, illetve az, hogy le akarták ülni Gergő helyett a büntetést. Szerintem ebben a jelenetben jelent meg legjobban a havason élő emberek összetartása. Ez manapság sajnos nagyon ritka. A film egészében a szereplők arcjátéka nagyon erős volt. A grimaszaik néha teljesen elárulták az érzéseiket. A havasi embert egy roppant egyszerű, de tiszta szívű személynek állítják be a film során a rendező. Nagyon féltem először a filmtől, de pozitívan csalódtam benne. A történet drámai, de a figyelmet végig fent tudják tartani. Egyszóval ez szerintem egy jó film.

    VálaszTörlés
  4. Engem leginkább a főszereplők egyszerűsége és tisztasága fogott meg. Kezdve a film nyitójelenetével, amikor az apa talán többnapos útról ért vissza, hogy a fiának szenteltvizet hozhasson – ugyanakkor már ezután, az életfa választásával megjelenik a népi hiedelem is. Ez utóbbinak okát, forrását mutatja be a rendező a következő képsorokkal: a természetet, az őket körülvevő erdőt, amely jelenetek nekem szintén nagyon tetszettek, még akkor is, ha a fekete-fehér film nem tudta teljesen megmutatni a táj valódi szépségét. Egy másik emlékezetes jelenet számomra az volt, amikor azon tanakodnak, hogy a csíksomlyói Szűz Máriának vitt kis, fából készült Jézus-babának hol legyen a szíve.
    Engem tehát a film tartalmi mondanivalója mellett a háttérként használt erdélyi havasok is lenyűgöztek – főleg, hogy gyakran a felhők szintje felett játszódott a cselekmény (pl. a csíksomlyói út). Ugyanakkor nekem a népi motívumokkal teli zene is segített belehelyezkednem a történetbe, és igaz, hogy leginkább csak aláfestő funkciója volt, de a többi szerepét átvette a többi filmi eszköz, például a mimika.

    VálaszTörlés
  5. Leginkább az a végtelen egyenesség és nyíltság fogott meg a filmben, ami a havasi emberekből árad. Az a józan belenyugvás az életbe. Az életszemlélet, hogy ismerjük az igazat, és mindig követjük a számunkra kijelölt utat, legyen az havas ösvény vagy sáros falusi utca. Elfogadjuk a halált, hiszen úgysem tudunk mást tenni. Nem jajveszékelünk, sajnáltatjuk magunkat a másik hiányáért, hanem kézbe vesszük szerettünket vagy megvesszük karácsonyra a kicsi csizmát. Jó lenne ennyire tisztán látni. Jó lenne, ha a magashegyi friss és üde levegőt, ami ugyan metsző is tud lenni, nem szennyezné be a Gyár kéményeinek füstje...
    Érdekes volt megfigyelni, hogy a szereplők mennyivel "elmaradottabbak" a "civilizációnal". A mai kor nézőjétől amúgy is messze van már a negyvenes évek világa, de a főhősök mintha még hátrébb lennének helyezve az időben. Mintha a kezdeti paradicsomi állapotokat tükrözné a Havas. Erdélyre mindig úgy gondolunk, mint a száz évvel ezelőtti Anyaországra. A Kárpátok csúcsán élő emberek viszont még ennél is természetközelibben élnek. Mindezt nagyon jól illusztrálja a sok tájkép és a népi hiedelmek vallásba foglalása.
    Nagyon tetszett az könnyen áttekinthető lineáris cselekményvezetés és az operatőri munka.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Most olvasom a többiek bejegyzését. Nem direkt vannak az egyezések...

      Törlés